För det politiska arbetets skull – inse att motivationen är dubbel

augusti 28, 2007 at 12:01 f m Lämna en kommentar

För det politiska arbetets skull – inse att motivationen är dubbel

– Hej, bra att jag träffade dig här på torget. Jag har gått och tänkt på en sak.
– Jaha, och nu vill du diskutera och leka Sokrates. Du kan kalla mig ”Menon, slavpojken” om du vill!
– Lägg av. Av en händelse läste jag i Svenska Dagbladet att ”radikala personer vill i första hand få fortsätta att njuta av sig själva som radikala personer”. Vad ska man säga om det?
– Vi kan väl kontra med: ”konservativa skribenter vill i första hand få fortsätta att njuta av sig själva som de sanna värdenas försvarare”.
– Men nöjer vi oss med det kan vi ju tolkas som att vi accepterar den rådande tidsandans åsikt att alla är egoister. Ett sätt att gynna sig själv är att hålla kvar en kär gammal självbild.
– Då får vi väl säga mer då. Eftersom inom många djurarter enskilda djur tar på sig extra risker och arbete för att skydda sin avkomma eller sin flock är det orimligt att tro att flockdjuret människan inte kan göra detsamma.
– Men också den som vill offra sig för andra vill ju detta. Alltså är väl också sådana personer egentligen egoister?
– Nej, om jag hjälper en kompis så tillfredsställer jag både honom eller henne och min egen önskan att hjälpa. Men när jag bara hjälper mig själv så tillfredsställer jag enbart mig själv. I det förra fallet blir det dubbel tillfredsställelse, i det senare bara en ensidig. Det är en viktig skillnad.
– Men på ett sätt tillfredssställer du ändå dig själv när du hjälper andra. Eller?
– Ja, men det gör mig inte till egoist. Egoist är den som alltid sätter sina intressen före andras, inte den som är beredd att offra sig lite för andra – även om hon eller han som bieffekt också får en viss tillfredsställelse själv.
– Men den tillfredsställelse som från början bara är en bieffekt till en lust att hjälpa andra kanske efterhand övergår till att bli något som man söker mest för sin egen skull. En politiker kan drivas framåt både av ”saken” och den bild han har av sig själv som ”en som gynnar saken”. Detta är förmodligen det normala förhållandet.
– Ja, det låter mycket rimligt. Men det ställer såvitt jag förstår inte till några problem för ”saken”. Motivationen att arbeta för den politiska sakens skull blir i sådana fall förstärkt av den ego-inriktade motivationen.
– Visst, men bara så länge som vad som faktiskt gynnar saken är i harmoni med självbilden. Det som identiteten kräver kan i princip när som helst komma i konflikt med vad det politiska målet kräver. När så är fallet kan det faktiskt bli berättigat att säga att en politiker eller politisk debattör i första hand tycks vilja ”få fortsätta att njuta av sin gamla politiska identitet”.
– Jo, men för att med fog hävda detta måste man redan förutsätta att personen ifråga inte längre gynnar den sak hon eller han säger sig arbeta för.
– Ja, självklart.
– Ha, nu ser jag hur frasen ”radikala personer vill i första hand få fortsätta att njuta av sig själva som radikala personer” fungerar i munnen på högermänniskor. Det låter för dom som om det dom säger står över all diskussion – radikala personer är precis som alla andra egoister – men det egentliga budskapet är att all radikal politik är i konflikt med det uttalade målet för politiken – någonting som kräver en grundlig diskussion. Dom lyckas alltså framställa en sak som kräver diskussion som höjd över all diskussion.
– Instämmer.
– Men det här blev ju en nästan sokratisk begreppsanalys!
– Tack ska du ha, Menon 🙂

Ingvar Johansson

Entry filed under: Veckans krönika.

Vänstern och regionfrågan Kallelse till årsstämma och konstituerande årsmöte

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,228 hits
augusti 2007
M T O T F L S
« Jul   Sep »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

