Bevara oss från eftervalsanalyserna!

oktober 6, 2006 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Så här några veckor efter valet börjar ett nytt arbete. Varje parti, folkrörelse, nätverk och lobbyist sätter sig ner och tittar vad som gick snett eller rätt. Termen de använder är mer än lovligt fluffig: Det är dags för eftervalsanalys. Det skriver Olav Unsgaard, verksam bland annat inom Fronesis, i veckans krönika.

Än så länge har följande idéer presenteras: Behov av starka manliga och karismatiska ledare som kan utmana Fredrik Reinfeldt. De små vänsterpartierna måste samla sig till en enhetslista för att på det sättet föra in klasskampen i riksdagen. Socialdemokraterna har kapitulerat och politiken måste bytas ut. Vi behöver en Etikkommission för att se över vår egen handel och vandel. Vi startade valrörelsen för sent. Vårt valmanifest var för svagt. Högern fick sätta agendan. Vår bild av verkligheten nådde inte fram.

Ibland har man svårt att förstå vilket parti som ligger bakom de olika uttalandena, ibland är det självklart. Helt säkert är att spindoktorer, PR-konsulter och managementforskare kommer flygas in från världens alla hörn. Det som kunde blivit en period av politisk eftertanke och omorientering kommer med största sannolikhet bli ett snömos av den tredje vägens samling vid mitten. Marknadsföring har blivit politik och politik har blivit marknadsföring.

För att förstå vad det är som sker kan man använda termen postpolitik. Termen postpolitik försöker besvara frågan om vad som är kvar av politiken efter det att politikerna har förlorat tilltron till sig själva och på politiken som en frigörande kraft. Det postpolitiska svaret är att det politiken idag handlar om är riskhantering. Riskerna kan handla om att inte förlora nästa val, inte få sänkt kreditbetyg på den globala marknaden eller att ytterligare ett företag flyttar produktion och arbetstillfällen utan för landets gränser. Arbetslöshetsförsäkringen diskuteras inte längre i termer av politiska rättigheter utan ses mer som en kostnad för försäkringsbolaget Sverige. En annan tanke handlar om att medborgarnas okunskap ska informeras bort med hjälp av marknadsföring. Istället för att ta den politiska kampen om t ex rasismen på allvar skapas det ett antal myndigheter som ska föra oss från mörkret till ljuset via pamfletter, temadagar och ännu mer marknadsföring.

Det postpolitiska svaret (oberoende av parti) är att vända sig än mer till spindoktorerna och marknadsföringsexperterna. Svaren kommer att från deras stora gurus, skolade och utbildade vid universitet och högskolor där marknadsliberalismen står högt i kurs. Svaret kommer att bli mer marknad. Inte för att de är onda eller elaka utan för att deras utbildning ger dem det svaret. Politiken liknas vid marknaden Den marknadsinriktade valanalysen kommer återigen peka ut för de olika partierna att de förlorade mittenväljarna. Anthony Giddens och Tony Blairs tredje väg visade sig återigen fungera, men denna gång från högerns sida. Det stora problemet med denna analys är att den inte är fel. Den stämmer! Utrymmet för det politiskt möjliga, för både vänstern och högern, blir då att agera inom de fastställda koordinaterna. Utrymmet för idéer, ideologi och utopi minskar och den politiska konflikten tonas ned. Det är vad som är kvar av politiken efter politiken.

Olav Unsgaard

Krönikören är lärare på Globalverkstan i Göteborg. Han sitter också med i redaktionerna för tidskrifterna Ord&Bild respektive Fronesis. Engagerad i den globala rättviserörelsen, främst inom Attac Sverige där han suttit i GA (styrelsen) åren 2002-2004.

Annonser

Entry filed under: Veckans krönika.

Riktig demokrati kan aldrig toppstyras Bygg en ny vänster från grunden!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 7,590 hits
oktober 2006
M T O T F L S
« Sep   Dec »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

%d bloggare gillar detta: