Det börjar bli dags……

januari 13, 2006 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Efter den senaste v-kongressen och med en socialdemokratisk bakgrund menar Margareta Persson att det nu är dags att bilda ett nytt parti till vänster i svensk politik. Men det börjar bli bråttom.

Som gammal socialdemokrat har vänsterpartiet aldrig intresserat mig. Men sedan jag känt mer och mer olust över mitt tidigare parti så har jag förstås tittat mig runt omkring; finns det något annat parti som jag kan rösta på? Det jag då sett av Vänsterpartiet har inte ingett mig förtroende. Och det som kommit ut från deras kongress dessa dagar gör att jag aldrig ens kommer att smygtitta på det.

Vi lever i ett nytt sekel, ändå känns det som både s och v tillhör en riktigt gammal tid. Nya tider kräver nya lösningar, så är det bara. Men det tycks finnas ett sorts behov inom arbetarrörelsen av riter, retorik, sånger, fanor, gubbar på väggarna och gamla citat från politiker för 100 år sen. Jag minns när jag fick min första insikt om att partiet, klubben, inte bara var ett forum för politisk debatt. Det var för tjugo år sedan när jag försökte förändra arbetsmetoderna i det socialdemokratiska kvinnodistriktet i Stockholm.

Jag besökte en kvinnoklubb med broderad partiduk, handarbetade namnskyltar och Tidens sångbok utlagd vid kaffekopparna. I klubben tog man hand om allt, man höll reda på den som var ensam, hjälpe den som hade problem. Man utgjorde ett starkt socialt kitt för dem som var medlemmar. Allt man gjorde handlade om att göra det bästa för ”klubben”, ingen fick svika den. Då insåg jag att klubben var en egen organism, något mycket mer än att trettio kvinnor träffades för att driva politik. Klubben hade ett egenvärde, som en vacker kyrka. Och då förstod jag också att arbetsformerna inte skulle gå att förändra utan att rasera deras kyrka. Kyrkor river man inte hur lätt som helst. Så det fick förbli vid det gamla.

Men hur når man nya människor, som inte har rötter i det förra seklet när det var ungt, med arbetsformer som kommer därifrån? Mitt exempel ovan är förvisso ett positivt exempel på vad arbetarrörelsen har betytt för medlemmarnas sociala trygghet. Den samhörigheten var inte fel. Men frågan nu är hur nya människor ska känna samhörighet med de formerna? Idag fungerar de istället som utestängande för många.

Mycket i åtminstone (s) har blivit ren rekvisita, utan det sociala innehåll som fanns i den kvinnoklubb jag berättat om. Rekvisitan används för att med ett kulturellt ramverk hålla ihop en organisation i upplösning. Det socialdemokratiska partiet (och än värre verkar det vara med vänsterpartiet) har fastnat i gamla ritualer som gör att omprövningar blir nästan omöjliga. Formen, kulturen, språket som bara de invigda förstår – allt lägger hinder i vägen för nya ställningstaganden, nya sätt att arbeta.

Dessutom korrumperar makt nästan alltid. Till slut blir det ”vän- och gentjänster”, klia varandra på ryggen, slicka uppåt och förtrycka nedåt. Och man håller varandra om ryggen, de som tillhör de inre kretsarna. Jag minns en gång för längesedan när jag satt i riksdagen och jag gjorde ett studiebesök på en institution tillsammans med några s-ledamöter. Vi träffade en tjänsteman som föredrog något, då viskade en av ledamöterna förtroligt till mig: ”Hon är en av oss”. Jag minns att jag fick gåshud redan då, trots att det är 20 år sedan och jag var som mest aktiv och ”inne” i partiet själv. ”En av oss….” Och då kan man ju knappast beskylla socialdemokratin för att vara en liten hemlig gerilla i ett fascistiskt land.

Det börjar bli dags att starta ett nytt parti, ett parti utan bindningar till det som varit. Men med värderingar som värnar alla människors lika värde i praktiken utan nationsgränser. Personligen tror jag det är bråttom. Hur många följer med på en ny väg?


Margareta Persson
Entry filed under: Veckans krönika.

Vänsterns väg befäst Julbryderier, en dement mamma och löntagarfonder

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,515 hits
januari 2006
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

