Kalla mig gärna inskränkt!

oktober 11, 2005 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Kalla mig inskränkt. Kalla mig patriarkal, konservativ och populistisk. Men i vissa frågor måste minoriteter hamna i skymundan till förmån för majoriteten. Det skriver Amanda Duregård, F!, i sin krönika.
Hur många vuxna känner du som vill binda sig juridiskt till mer än en vuxen person i taget? Hur många känner du som vägrar att bli klassade in i ett visst kön? Jag känner ingen. Inte min familj, eller någon av de vänner jag talat med heller. Däremot känner jag flera stycken som reagerat mycket frågande på förslag om att anpassa Sveriges lagsystem så det helt passar dessa två grupper. Människor som kan bli avskräckta ifrån att rösta på ett parti som i ett val lägger en viss tyngdpunkt på dessa frågor.

Feministiskt Initiativ har inte fått den slags uppmärksamhet föreningen förtjänar. Besluten på årsmötet visar att en progressiv kamp kommer att föras för att på många fronter lyfta fram de förtrycktas och svagas röster och rättigheter. Hade media fokuserat på Fi:s arbetsmarknadspolitik, invandringspolitik eller socialpolitik skulle opinionsmätningarna inte se ut som de gjort den senaste tiden. Men: Det kommer inte som en överraskning att media uppmärksammar de mest kontroversiella delarna i ett politiskt material. I den dåvarande styrelsen, som skrev utkastet till dokumentet, satt flera personer med lång erfarenhet av att synas i media och av hur tidningsjournalister arbetar. Det borde inte komma som en chock för dem att förslaget om att byta ut äktenskapsbalken mot en samlevnadsbalk skulle överskugga hela rapporteringen av årsmötet. Ibland måste man vara lite slipad. Kanske hålla inne med ett förslag för att man vet att många potentiella väljare/medlemmar skulle avskräckas av det. Jag håller med om att en samlevnadsbalk vore bättre än det nuvarande systemet. Men det är inte en fråga som ligger mig varmt om hjärtat; jag ser inget akut behov av den förändringen. Jag ser däremot ett akut behov av att samla en bred, feministisk rörelse för att så snart det bara går uppnå vissa fundamentala mål.

Det finns undersökningar som säger att cirka 10 % av befolkningen är homosexuella. Många är också bisexuella, och förändringar som gynnar homosexuella brukar betyda en förbättring även för den gruppen. Hur många transpersoner det finns i Sverige vet jag inte. Jag har aldrig stött på en enda och jag känner en person som känner någon. Kanske rör jag mig i fel kretsar, men jag får ändå känslan av att den här gruppen inte är så stor. Samerna är väl fler, till exempel? Och kosovoalbanerna? Hur stor hänsyn tar vi till dessa minoriteter när deras normer står emot den svenska traditionen? Var går gränsen mellan att man värnar om en grupps grundläggande rättigheter till att man, genom att låta en förening genomsyras av denna grupps åsikter, exkluderar folk som inte är tillräckligt ”öppet sinnade”?

Jag åkte ifrån Feministiskt Initiativs årsmöte med hopp och framtidstro, men med en känsla i magen av att risken fanns att vi varit lite för djärva. Att vi i entusiasmen över att ha samlats och givit varandra styrka glömt bort världen utanför ibland. Glömt bort att när man ställer upp i riksdagsval och när man vill få till stora samhällsförändringar, då måste man ha människor med sig. Människor som ställer upp på de grundläggande kraven som drivs och är beredda att även dra sitt strå till stacken. Många människor. Jag hoppas, men jag vet inte säkert, om det finns så många människor som utöver sin tro på feminismen också i varje fråga är beredda att ta hänsyn till polysexuella och transpersoner. Jag hoppas, men vet inte säkert, att Fi kan komma in i riksdagen.

Amanda Duregård

Entry filed under: Veckans krönika.

Det behövs nytändning i svensk politik Behovet av filosofiska samtal

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,238 hits
oktober 2005
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

