Valsamverkan och politiska strategierv

januari 13, 2005 at 7:41 e m Lämna en kommentar

Jag har svårt att tro på att det skulle gå att enas inom vänstern i Sverige där man formerar ett ”förenad vänster” inför valet. För lite ”vanliga” människor i dessa sammanhang som har tålamod att ge och ta. Mina erfarenheter av samverkan inom vänstern är inte så goda. Någon ska absolut ha igenom sina idéer och inga andra. För mycket blicka inåt, inte i samhällslivet där människorna finns som politiken gäller för. Jag tycker utvecklingen har gått tillbaka på senare tid, tillbaka till att se inåt och inte utåt. Man skapar väl inte en politik för sin egen del, för egna behov?

Men med framtiden vet man inte förrän man är där. Det kan kanske gå på något nytt sätt som jag inte varit med om. Hur som helst tycker jag att det demokratiska dilemmat är en del av bekymret. Det är för mycket chefsstyre. Som lekmannapolitiker har man inte en chans att sätta sig in i alla de frågor som det ska fattas beslut om. Det är för avancerat. När det dessutom inte är tillräckligt många som är politiskt aktiva för att det blir inget egentligt urval i partierna på kommunal nivå, det gäller snarare att ragga upp folk som man kan sätt på de olika posterna. Detta gäller över hela det politiska fältet. Överlag är det äldre personer som är politiker, inte personer i aktiv ålder, politik är för tidskrävande och för utsatt för personer som är aktiva i andra sammanhang. Den politiska apparaten är skapad i ett annat, mycket mera ”nära” samhälle. Så något måste göras för demokratin och då helst från vänster! För mig handlar det om en mycket större fråga än VVV som någon paraplyorganisation. Det handlar om demokratin. Framtidens vänster är en del av detta.

Jag tror det underlättar om det så småningom växer fram ett nytt parti, som det gjorde på 70-talet i våra grannländer, utan den tunga historiska barlasten. Inte framtvingat utan som resultat av många människors tankar och handlande mot ett mål. När processen väl är där tror jag att det blir så, det behöver inte ansträngas fram. Men det är det med framtiden igen, man vet ju inte förrän man är där.

Jag tycker det är svårt att det är så få unga människor som lockas av VVV. På mötet i Helsingborg tänkte jag; bra att jag sitter framme i lokalen när de filmar för TV, jag drar väl ner åldern lite! Så länge jag varit med i politiken har det varit ett bekymmer att unga är med några år som ungdomar och sen försvinner de ut. Det har inte varit någon återväxt i min åldersgrupp nerifrån så att säga. Jag tror det är en del av en generationsmotsättning. Nya tankar kommer bakifrån! Knepigt! (Nu hoppas jag verkligen att ingen tar illa upp över denna fundering om åldersstrukturen – för då har ni verkligen missförstått mej)

Hur som helst är det befriande med VVV-möte. Man får inspiration när man inte behöver vara på sin vakt och leta baktankar eller fundera över varför hon nu sa så? Man kan bara ge sig hän i tanken och fundera vidare i nya banor. För mig är det nog just nu; en kreativ debatt och att prova nya tankar. Går det att hålla ihop en rörelse med bara det? Man vill ju naturligtvis nå någonstans med de nya tankarna, förändra något på något sätt.

Eva Hansen

 
Skugga Skugga Skugga

CopyrightWebmaster

Entry filed under: Vänsterns Vägval.

Kainsmärket kollektiv skuld Radikal politik kräver mer än mysvänster

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,325 hits
januari 2005
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

