Malplacerad diskussion

januari 8, 2005 at 10:26 e m Lämna en kommentar

Nåväl: naturligt eller inte så svarar Dan G själv på varför det i mina ögon är något malplacerat att föra en diskussion om dessa valallianser på sagda forum. Dan G påpekar mycket riktigt och mycket betecknande att VVV har skapats som och är ett DEBATTFORUM. Således är VVV inte ett parti som kan ingå i någon valallians. Trots detta har ett antal debattörer som jag läser det hela, utgått ifrån VVV som varandes en någotsånär åsiktshomogen partibildning. Eller åtminstone ett embryo till detta. Däri ligger det stora misstaget i den debatten enligt mig. Att diskutera form innan innehållet är klart – dessutom utifrån utgångspunkten att ”vi” redan är överens – är i och för sig fullt tillåtet, men lika nödvändigt som att diskutera vem som vinner årets fotbollsallsvenska. ( Som parentes givetvis med utgångspunkten att ingen – säger INGEN – kan hålla på något annat lag än Bajen.)

Jag ser hellre en diskussion om VAD en eventuell vänsterallians ska jobba för och med ett djupare perspektiv från vilken utgångspunkt, än spekulationer om vilka som ställer upp när det väl är dags. Just det faktum att debatten spänner över ett brett spektra av åsikter gör en sådan diskussion spännande. Att redan nu börja forma partier och valallianser lägger nog mest sordin på diskussionsviljan. Således är jag mer nyfiken på innehållet i begreppen ”grön”, ”feministisk” och ”frihetlig” än eventuella valallianser. När innehållet är klart, först då är jag beredd att ansluta mig till en allians. Ett allmänt utbrett missnöje med Vänsterpartiet är en alldeles för racklig grund för mina val. Om utgångspunkten för framtida politik är gamla surdegar som ska kläs i ny partipolitisk dräkt stannar jag hellre i soffan och pillar navelludd. Även på valdagen. Fortsätt den friska debatten om pryda feminister och annat innehållsligt, så hänger jag med ett tag till!

Jan-Erik Back

Entry filed under: Vägval Vänster.

Destruktiv miljö Folkrörelser bygger världen!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,054 hits
januari 2005
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

