Kärlek och tro i det politiska arbetet

januari 7, 2005 at 10:17 e m Lämna en kommentar

Nela Porobic, Paula Mulinari och Rebecca Lernesjö skriver i en insändare i Vänsterpartiet Skånes interntidning att det är dags att granska Vägval Vänster.
Dock tycks det vara enskilda medlemmar som mig ni vill granska.

Först vill jag göra en rättelse. Jag arbetar inte som socialsekreterare längre. Nu arbetar jag som projektledare i Skåne för att bygga upp skyddat boende för ungdomar som utsätts för hedersrelaterat hot och våld. Det är tråkigt att ni läst artikeln ”Chador eller stringtrosor” som fan läser bibeln, men jag har kanske varit otydlig. Märkligt är också ni bemöter en debattartikeln i en intern partitidning utan att många läsare fått ta del av artikeln och inte på Vägval vänsters hemsida. Det är som att bemöta ett inlägg som varit publicerat i Aftonbladet, i en annan tidning ex Expressen.

Eftersom jag är marxist i vissa hänseenden, som när det gäller att religionen är ett opium för folket, så är det för mig märkligt att ni, som säkert gått marxistisk grundkurs, inte ser kopplingen mellan förtryck och religion.
Min kollega i projektet där jag nu jobbar är en ung kvinna med invandrar- och arbetarbakgrund och muslim, fast nu akademiker precis som ni. Hon säger att om vi inte vågar se och tala om problemen så kan vi inte göra något åt det. Det ligger mycket i det.
Jag visar också på att synen på kvinnan som ett sexualobjekt förekommer såväl i islam som i kristendomen. Det är visst känsligt att jag tar upp de regler som gäller för klädseln men det är enbart exempel på vad det har för symbolvärde. Kopplingen mellan kapitalismens verkningar är också uppenbar oavsett vilken rådande religion som förekommer. Den yttrar sig på olika sätt vilket jag också beskriver i artikeln.
Lyfter man som ni ut enskilda delar av artikeln så kan den ju tolkas hur som helst.

Jag tror snarare att syftet med ert debattinlägg var att sprida en föreställning om mig att jag är rasist, eller som ni uttrycker det islamofob, och ”fel ” feminist. Det är helt i linje med den misskreditering av partikamrater som tycker annorlunda, som pågått under en längre tid i Skåne. Efter att artikeln publicerades har jag fått mycket positiv respons både från kristna, muslimer och icketroende, partikamrater och partilösa, huvudsakligen kvinnor, som bekräftat att det förhåller sig på detta sätt. Naturligtvis vet jag att inte alla muslimska stater utövar islam fundamentalistiskt men det är ett stort problem både för kristna och muslimer när inte staten och religionen är åtskilda. De sk sharia lagarna har en stor inverkan på hur koranen uttolkas (av män) i många muslimska länder. Då går religionen direkt in i rättssystemet. I vår egen lagstiftning
(som vilar på kristna värderingar) och i dess uttolkning ser vi det tydligast när det gäller exempelvis rättegångar om gruppvåldtäkter och mäns våld mot kvinnor. Kvinnan har sig själv att skylla, t ex hennes klädsel.
Familjesynen i de flesta länder runt om i världen vilar på olika religiösa värderingar med förödande konsekvenser för kvinnor men också för personer med annan sexuell läggning.
Påven har uttalat att feminismen är det största hotet mot religionen. Varför tror ni?

Rättsstaten borde i stället vila på en grund som ser till de mänskliga rättigheterna, inte minst kvinnors rättigheter, och inte ha något med samhällets religiösa yttringar att göra.

En av våra största utmaningar är att bekämpa de patriarkala krafterna i samhället där religionen har en stor betydelse och dess företrädare och uttolkare är oftast män.

Vi har många goda män, kristna, muslimer och icke troende, både i och utanför partiet som tar avstånd från de förtryckarmekanismer som förekommer både inom religionen och andra patriarkala maktsystem. Låt oss förena oss med dem så kan vi påskynda utvecklingen mot ett samhälle där alla människor har samma värde och vi slutar att tala om kön och i stället talar om människor.

Avslutningsvis tror jag inte att de vänner jag har från olika länder både här och utanför landet skulle beskriva mig som islamofob eller för att sprida sådana fobier. Jag tror inte den muslimska familj jag hjälper för att de skall få uppehållstillstånd skulle instämma i detta, inte heller alla de ungdomar jag möter i arbetet med att motarbeta hedersrelaterat våld och hot, oavsett vilka religiösa förhållanden de kommer ifrån. Det förekommer nämligen i flera. Av de ungdomar, allra flest flickor, som sökt skydd från detta våld, ibland har de även utsatts för mordförsök eller lever under ständigt dödshot, så har huvuddelen kommit från djupt troende muslimska hem. Detta måste vi våga tala om och agera emot. Det finns många ungdomar, utan invandrarbakgrund som lever med starkt religiöst förtryck men som vi ännu inte har fått kontakt med men de kommer ju mer vi sprider upplysning och kunskap om problemen och att det finns hjälp att få.

Genom att förneka eller osynliggöra en del samhällsproblem, som exempelvis det jag tagit upp i artikeln, är risken stor att en omvänd rasism uppstår. Dessutom gör osynliggörandet att vardagsrasismen frodas.

Jag beklagar den ton ni har i artikeln som jag uppfattar som väldigt negativ, rent av hatisk. Ofta går religiös och politisk fundamentalism hand i hand. Jag hoppas naturligtvis att ni inte tillhör någon av dessa kategorier utan att vi tillsammans kan se till att motverka patriarkala förtryckarmekanismer oavsett om de är av religiös eller annan natur.

Kärlek och tro på förändring driver mig i det politiska arbetet.

Maria Hagberg
Entry filed under: feminism.

Vänstersamling mot regeringens säkerhetspolitik Destruktiv miljö

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,325 hits
januari 2005
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

