Det är inte roligt att få rösträtt i dessa tider

december 19, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Amanda Duregård, medlem i Ung Vänster i Uddevalla, tycker att det är besvärligt att få rösträtt i dessa dagar. Och ber om ett skäl till varför hon ska engagera sig i Vänsterpartiet.
Det är inte roligt att få rösträtt i dessa tider. Att fylla arton och börja tänka på att engagera sig i något parti, när det enda vänsterpolitiken verkar handla om är personkonflikter och småsaker. Att vara rädd för att ramla i olika fack beroende på vad man råkar säga, och vem man råkar känna. Att vilja förändra världen medan allt man får höra om politik är småsinta debatter inom den egna gruppen. Det är inte roligt att längta efter mening och förändring i dessa tider.

Jag vet att det är viktigt att organisera sig. Jag är med i många föreningar och engagerar mig i många frågor. Om ett halvår fyller jag arton och det kan vara lagom att bli medlem i ett parti. Men vad ska jag göra när det självklara alternativet – vänsterpartiet – mer avskräcker än lockar? Beroende på vad man berättar om sig själv placeras man i olika fack av vänsterpartisterna, uppskattad i olika grupper.
 Att vara aktiv i Ung Vänster Uddevalla.
 Eller att sitta i Distriktsstyrelsen för Ung Vänster Göteborg och Bohuslän.
 Eller att ha varit på Cuba i somras med Svensk-kubanska föreningens brigad.
 Eller att vara en kompromisslös pacifist.
 Eller att vara vegetarian och tycka att fler borde bli det.
Men tänk, det är jag alltihop! Och jag önskar att jag slapp välja för att passa in.

Jag är orolig för privatiseringsvågen i Sverige och i världen. Jag är orolig för den allt hårdare flyktingpolitiken, den ökande egoismen och människors passivitet. Jag är orolig för världssvälten, den orättvisa frihandeln, USA-imperialismen och för att EU ska gå åt fel håll. Jag vill organisera mig för att få kämpa tillsammans med andra för att motverka allt som är fel. Men den organisation jag borde gå med i slits sönder. Strider, som inte verkar handla om vare sig ideologi eller praktisk politik. Tycker ni att vi har råd med det här? Att låta politikerföraktet gro hos ungdomar som jag, genom att aldrig prata sakpolitik? Att glömma världen utanför?

Martin Luther King sa, att det värsta är inte de onda människornas ondska, utan de goda människornas tystnad. Vi har ett ansvar för att föra upp de viktiga frågorna på dagordningen. Snälla, ge mig ett skäl att gå med i Vänsterpartiet. Goda krafter i alla länder – förenen eder!

Amanda Duregård
Entry filed under: Veckans krönika.

Valtekniskt samverkan – mp/vvv/kvinnolista Budkavle till rikstinget!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,515 hits
december 2004
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

