Om isbjørn og jernbane

december 9, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Forskerne forteller oss at klimaendringene på Nordkalotten skjer mye raskere enn vi før har trodd. Skal vi redde isbjørnen, må vi bygge jernbane.
Det skriver Heidi Sørensen, Stortingsrepresentant för norska SV i sin krönika.
– Klimaendringene skjer nå, og de påvirker folk, sa Robert Corell. Han har ledet arbeidet med The Arctic Climate Assessment Report som ble lagt fram i november. Under et møte i Arktisk Råd i Nuuk i Grønland fikk parlamentarikere fra hele Nordkalotten høre Corells budskap i september.

For å komme til Nuuk fløy vi over Grønlandsisen. Isen er massiv, på det tykkeste er Grønlandsbreen 2000 m. Isen trykker Grønland ned på en slik måte at fastlandet under isen befinner seg under havets overflate. Nuuk ligger på høyde med Trondheim, men isen og fravær av Golfstrømmen gjør at i begynnelsen av september kommer minusgradene og høsten, og isen er på sitt minste. Forskerne fortalte oss at Grønlandsisen smelter. Det kunne vi også se selv, for smeltedammene var lette å få øye på fra flyvinduet.

Klimaendringene i Arktis skjer mye raskere enn hva vi har trodd tidligere. Skulle hele Grønlandsisen smelte betyr det at havnivået vil øke med 7 meter. Det tar lang tid å smelte så mye is, fra 400-1000 år sier forskerne. Kanskje vil vår generasjon oppleve at havet stiger med én meter. Det innebærer at millioner av mennesker mister sine hjem, og at mange av verdens største byer ligger i faresonen.

Drivisen på Nordpolen smelter også. I løpet av 50 år kan Nordpolen være isfri om sommeren. Det gjør at isbjørnen mister sin mulighet til å jakte på sel, og klarer vi ikke å stanse klimaendringene har den liten sjanse til å overleve.

Klimaendringene påvirker også folks hverdag i Arktis. Mange urfolksgrupper har fortalt forskerne til Corell om mangel på snø, om vanskeligheter med å reise over isen, og om regn midtvinters. Levesettet til urfolksgruppene er truet av klimaendringer.

Siste dagen vi var på Grønland ble vi tatt med ut i båt. Det gir et mektig inntrykk å se isbreene kalve isfjell rett ned i fjorden. Trusselen om klimaendringer var ikke lenger noe teoretisk, noe fjernt som kunne skje i framtida. Mens jeg så isfjellene passere forbi båten sank budskapet fra Corell inn: Klimaendringene skjer nå, og de rammer folk.

Få ned utslippene

Klimaendringene kan best beskrives som et globalt eksperiment uten angrefrist. Hvis klimaet først løper løpsk er skaden uopprettelig. Klimaendringer rammer folk i dag, men de mest alvorlige konsekvensene vil våre barn og barnebarn måtte bære. Vår generasjon har et stort ansvar for å gi våre etterkommere minst like gode muligheter til å skape seg et godt liv som det vi har arvet. Å etterlate seg et klima i kaos, er ingen god arv.

Derfor må vi få ned utslippene av klimagasser. Det er 7 år siden klimaavtalen fra Kyoto var ferdigforhandlet, og etter at Russland ratifiserte avtalen vil den tre i kraft neste år. Klimaavtalen er et første lite skritt på veien i kampen for å få ned utslippene. Dessverre har mye av tiden etter at Kyotoavtalen var ferdig blitt brukt til å lete opp unnskyldninger for ikke å starte arbeidet med å få ned utslippene. Denne tiden bør være forbi. Det haster hvis vi skal klare å unngå de farlige klimaendringene.

Jernbane er miljøvern

Hver gang vi fatter en politisk beslutning må vi stille spørsmålet: Vil dette øke eller redusere utslippene av klimagasser? Samferdselssektoren er ikke noe unntak. Samferdselssektoren står for 25 prosent av utslippene av klimagasser i Norge. Det er umulig å føre en troverdig politikk for reduksjoner av klimagassutslippene uten tiltak for samferdselssektoren.

Klimagevinsten ved overgang fra privatbil og fly til tog er stor. Jernbanen er dobbelt så energieffektiv som personbilen, og elektrisk jernbane medfører ikke klimautslipp i det hele tatt, hvis kraften til toget kommer fra fornybare kilder. Satser vi på jernbanen, og får folk til å velge tog framfor personbil, er det et strategisk viktig tiltak for å få ned utslippene av klimagasser. Også når det gjelder godstransport er det viktig å få større andeler over på toget. Trailerne står for store utslipp av klimagasser, men godstransport på jernbane er trygt og forurensningsfritt.

Både NSB og Jernbaneverket har pekt på at vi står ved et veiskille for jernbanen. Fortsetter forvitringen av jernbanen vil vi ende opp med et tilbud som nesten utelukkende dreier seg om å kjøre lokaltog rundt Oslo. Nå må det komme et løft for jernbanen, slik at tilbudet kan bli moderne og konkurransedyktig i forhold til de mer forurensende alternativene.

Vi i SV arbeider for en storsatsing på jernbanen av mange grunner, men som stortingsrepresentant med bakgrunn fra miljøbevegelsen har det forundret meg at ikke klimaargumentene for jernbanen står sterkere. Bilbransjen arbeider for framtidas nullutslippsbiler, jernbanen er per dato moderne nullutslippstransport!

Nye skiller

I tillegg til klimagevinstene har også toget åpenbare miljøfordeler fordi togtransport ikke fører til lokal eller regional luftforurensning, og togtransporten er meget arealeffektiv. Toget er derfor det miljøvennlige og moderne transportmiddelet for framtida.

Likevel opplever vi at gode togforbindelser legges ned. Togtilbudet til Stockholm legges ned fra nyttår, og vil bare fortsette som et tilbud i helgene og om sommeren. Hvis dagens togreisende i framtida velger flyet vil klimautslippene øke tilsvarende de årlige utslippene fra 25000 personbiler.

Klimatrusselen er et av de spørsmål som vil definere politiske skillelinjer i framtida. Vi som vil ta hensyn til våre etterkommere, satser på toget. For skal vi unngå farlige klimaendringer, og redde leveområdene til blant annet isbjørnen, må vi satse på toget!

Heidi Sørensen
Annonser

Entry filed under: Veckans krönika.

En anmärkningsvärd ideologisk markering Partiet måste göra sig av med sin kvarnsten!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,054 hits
december 2004
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

%d bloggare gillar detta: