Olycklig ryktesspridning

november 23, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Vägval Vänster påstods i söndags morse, i P1:s Gomorron Världen, organiserat en kampanj mot utnämningen av den nya jämställdhetsministern Jens Orback. I blickfånget för denna teori stod också det Nationella sekretariet för genusforskning. Här besvarar Anne-Marie Morhed, myndighetschef vid Genussekretariatet och medlem i Vägval Vänster ryktesspridningen.
I söndags morse (2004-11-219) kunde vi i radioprogrammet Gomorron världen höra Susanna Popova säga att Nationella sekretariatet för genusforskning medverkat till ryktesspridning om den nyutnämnde jämställdhetsministern Jens Orback. ”Kampanjen” mot utnämningen, som hon påstod sig känna till, var enligt vad hon sa organiserad av VägVal Vänster.

Vi har kanske börjat vänja oss vid att Susanna Popova gärna far fram med halvsanningar och lögner om dem hon har utpekat till sina fiender. Nationella sekretariatet hör definitivt dit. Som dess föreståndare har jag också fått åtskilliga smockor. Men att Vägval Vänster nu sällar sig till fiendeskaran är sakligt sett obegripligt. Den enda kopplingen mellan sekretariatet och vvv är min person. Men som medlem i föreningen vvv förstår jag verkligen inte anklagelsen. Jag har inte träffat någon inom föreningen som har uttryckt några kritiska uppfattningar om Jens Orback, allra minst jag själv. Jag och många andra som jag känner tycker att man ska avvakta och se vad Orback vill göra på jämställdhetsområdet. Tids nog kommer hans insatser för jämställdheten att kunna värderas.

Det som föranlett Popova att koka soppa på en spik är en diskussion som olyckligtvis dök upp på sekretariatets öppna mailinglista – Genuslistan – mellan den 2 och 5 november, 2004. En av listans besökare ställde en fråga om Orbacks bakgrund som jag, så fort jag fick kännedom om den, bedömde strida mot de regler som sekretariatet ställt upp för användningen av listan. Ett kortvarigt bevakningsglapp gjorde att vårt ingripande inte skedde omedelbart. Den 5 november gick vi ut på listan och erinrade om reglerna. Debatten upphörde direkt och har därefter inte återupptagits. Som föreståndare tvingas jag överväga att stänga listan. Jag hoppas slippa vidta den åtgärden p g a värdet med en fritt kommunikationsflöde. Men händelsen kommer ändå att innebära ändrade rutiner.

Steget mellan att härbärgera en olycklig händelse till att föra en regelrätt ”kampanj” är emellertid väldigt långt. Jag beklagar väldigt mycket att vi brast i vår bevakning av mailinglistan. Men jag beklagar kanske ännu mer att Susanna Popova tar denna olyckliga händelse som intäkt för att vi skulle ha iscensatt en kampanj mot Jens Ohrback. Allra mest beklagar jag nog att hennes sammanblandning av min tjänsteutövning som myndighetschef vid Nationella sekretariatet för genusforskning och min föreningstillhörighet i VägVal Vänster skapat onödig oro och undran inom vvv.

Anne-Marie Morhed
Entry filed under: feminism.

En pysventil Vem är det som tänker?

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,054 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

