Frihetligheten är en folkbildningsrörelse

november 15, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Vänstern står i början av en frihetlig samling. VVV är det forum där åsikterna samlas. Många ropar på bildandet av ett nytt parti utan bindningar bakåt. Men ”frihetlighet” är inget partisamlande begrepp. Det skriver Jan-Erik Back från Katrineholm och hoppas att Vägval Vänster förblir vad det är – ett partipolitiskt obundet forum för frihetlig debatt.
Vänstern i Sverige står i början av en frihetlig samling. VVV är det forum där åsikterna samlas framförallt bland de mer ”etablerade” politiska rävarna. Många vilka varit med sen 60-talets barrikad- och slagordsvänster. De som ”enade stod” för att så småningom ”söndrade falla”. I debattinlägg av senare datum höjs nu återigen rösterna som ropar efter ett nytt – frihetligt – vänsterparti. Nu är tiden inne för att bilda ett nytt och fräscht parti utan bindningar bakåt, menar flera debattörer. Jag menar att dessa debattörer har fel. Av flera anledningar.

Den första anledningen är att jag ser inte ”frihetlighet” som ett partipolitiskt samlande begrepp, utan mer ett filosofiskt ställningstagande. Jag tycker att det blir i det närmaste pinsamt när t.ex. mp:s språkrör Peter Eriksson försöker att kidnappa frihetligheten (och VVV med för den delen) till den partipolitiska fållan. Att den gröna rörelsen skulle vara frihetlig är möjligen ett önskemål, men just nu sitter de gröna stenhårt limmade vid den dagordning som håller övriga partier fängslade i eviga diskussioner om kronor och ören . Den politik som förs i Sveriges Riksdag av bl.a. Eriksson innehåller inte ett spår av frihetlig filosofi, lika lite som den innehåller den kommunism som Lars Ohly vurmar för.

Den andra anledningen är att jag inte ser hur ett frihetligt parti skulle agera i de parlament de blir invalda till. För mig är frihetlighetens primära mål att – för att låna Yelahs devis – ”dissa auktoriteter”. Frihetlighet ifrågasätter makten och det går möjligen när makten finns utanför. Det systemkritiska Vänsterpartiet gick en mil i patrons skor och tog omedelbart till sig patrons manér. Det mesta av V:s tid går numer ut på att försvara makten, inte att ifrågasätta den. Se bara hur man krampaktigt försvarar nedskärningar i det offentliga med argument lånade direkt från dem man borde ifrågasätta. Titta hur deltagandet i ockupationen av Afghanistan blir en fråga om antalet soldater och inte principer.

För det tredje och möjligen slutligen ser jag aktivismen som den viktigaste politiska kraften . Jag tror att det är genom en aktiv och medveten opinion utanför parlamenten som vi kan ändra samhället. Jag är övertygad om att 100 000 människor på Stockholms gator som kräver förändring, väger tyngre och förändrar mer än vad 4 år i ett parlament gör. Jag anser dessutom att aktivismen ger mer markkontakt än vad partipolitik gör. Aktivismen är bredare, motverkar ”förgubbning” av dagordningen och tillåter en rörlighet mellan allianser som i mina ögon är en del av frihetlighetens grunder.

Därför tänker jag inte stödja någon ”frihetlig” partibildning. Inte heller något parti som i egennyttan namn utger sig för att vara frihetligt. För mig är och förblir frihetlighet en folkbildningsrörelse, en filosofi och en plattform för aktivism. Jag frälser hellre människor genom ett budskap än att jag motar folket till kyrkan för att kontrollera dem. Det går att dra med sig en människa med ett rep, men det går aldrig att mota henne framför sig med det annat än genom att piska henne. Därmed tog mina metaforer slut och jag hoppas på att VVV även i fortsättningen kommer att vara ett partipolitiskt obundet forum för frihetlig debatt och att alla eventuella planer på ett parti läggs på hyllan. Annars blir VVV en del av den överhet som åtminstone jag fortsatt kommer att häckla.

Jan-Erik Back
Entry filed under: Folkbildning.

En tickande bomb Brandtalens lockelse

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,237 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

