Nya tider kräver nya metoder

november 12, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Torsten Fredriksson ser behovet av nya metoder i arbetet att motverka storföretagens utflyttningar av produktionen. Och åberopar konsumentmakten som en avgörande beståndsdel i denna strategi.
Vänstern behöver söka nya vägar att arbeta på, nu när kapitalismen har fått epitetet ”Globalisering”. Det är inte fråga om någon verklig globalisering. Liksom tidigare handlar det bara om kapitalismens vinstmaximering. Det enda som är globaliserat är tillverkning av produkter. Kapitalet i sig är inte globalt, men väl flyttbart för att vara utom räckhåll. Kapitalisterna finns kvar här i den gamla industrivärlden. De utlokaliserar knappast sig själva till vare sig Kina, Bangladesh eller Malaysia. De bor kvar i Djursholm och dess motsvarigheter i andra industriländer. Det är helt enkelt produktionen som de flyttar ut till en plats och vinsterna som flyttas till något annan där skatten är i det närmaste obefintlig.

När man flyttar produktionen till låglöneländerna så är det bara ett led i kapitalets strävan efter högre vinster på bekostnad av arbetarnas möjlighet till försörjning. De flyttar någonstans där miljökraven och lönerna är lägre, arbetarna är oorganiserade och fackföreningarna motarbetade eller t.o.m förbjudna och förföljda. När förhållandena förändrats så att lönerna stiger och arbetarnas rättigheter börjar tillgodoses i högre grad, flyttar man vidare till ”grönare ängder”. Detta har redan börjat ske vad gäller den svenska utflyttade textilproduktionen till Estland. Nu börjar man flytta produktionen ut från Estland.

Vad kan vi då göra? Hur kan vi skydda oss? Ett av de viktigaste medlen vi har när det gäller detta är konsumentmakten.
Kommer ni ihåg Frankrikes bombprover på Muruoroa-atollen. Då uppstod en relativt spontan rörelse för att bojkotta bl.a. franska viner i Sverige. Den kom att innebära att franska vinodlare straffades genom ett drastiskt tapp av marknadsandelar. Marknadsandelar som dessa ännu inte lyckats hämta tillbaka. Folk upptäckte under tiden att det fanns minst lika bra och ofta dessutom billigare viner från andra produktionsländer.
Det är alltså möjligt att få människor att genomföra köpbojkotter. Vi skulle kunna arbeta för att straffa de företag som flyttar ut, men som har sin hemmamarknad här, genom riktade köpbojkotter. Då skulle vi dessutom angripa problemet mera precist, än fallet var när det gällde ”vinbojkotten”.

Ta t.ex. Continentals utflyttningen av Gislaveds däcksfabrik till Portugal. En reaktion för den flytten är att jag har slutat köpa däck från Continental och Gislaved. Jag har upptäckt att flera som jag känner har gjort likadant.
Det har vi gjort oorganiserat och ovetande om varandra. Detta gjorde vi oorganiserat och ovetande om varandra. Vad hade hänt om det hade varit organiserat i stället!
Systematiskt genomförda bojkottaktioner skulle göra det dyrare och smärtsammare för företag med sin hemmamarknad här, att flytta ut produktionen. Det vore en uppgift värdig en bred vänster både i Sverige och i övriga EU att initiera sådana bojkotter. Om t.ex. svenska och tyska konsumenter gemensamt bojkottade GM tror jag inte att de skulle vara lika angelägna att lägga ner vare sig i Rüsselsheim eller i Trollhättan utan söka andra lösningar. Vi kan ju hota att börja köpa bilar från någon annan koncern i stället. De bilarna är alls inte sämre, så det vore ingen stor uppoffring. Opel har en sin viktigaste hemmamarknad i Tyskland och SAAB har en av sina viktigaste marknader i Sverige. Att lägga ner någon av fabrikerna om en sådan bojkott genomfördes skulle drabba GM-koncernen mycket hårt.

Förutom detta skulle vänstern kunna arbeta för att, på EU-språk, ”harmonisera” de svenska reglerna för uppsägningstider och ersättningar vid nedläggningar och permitteringar i förhållande till övriga EU-länders regler. Detta kan vi, så vitt jag förstår, göra utan att be EU om lov. Det vill säga, vi kan se till att det inte är realisationspris på att friställa svenska arbetare jämfört med t.ex. tyska, franska, italienska eller spanska dito.

På detta sätt skulle vi göra det dyrt och kännbart att flytta ut produktion från Sverige eller för den delen andra länder. Den internationella solidariteten har vänstern ju haft på programmet länge så det skulle väl inte vara något stort steg att ta.
Nya tider kräver bara nya metoder.

Torsten Fredriksson
Annonser

Entry filed under: Konsumentmakt.

Vi har en konkurrensfördel i demokratiseringen österut Tror vi på den egna politiken?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,054 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

%d bloggare gillar detta: