Vänsterpartiet skall vara ett brett parti

november 6, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Lasse Pettersson från Strängnäs reagerar på Torsten Fredriksson analys av vänsterpartiets distrikt i Sörmland. Och menar att den bild som målas av det inre klimatet inte stämmer. Men menar också att partiledningens agerande gentemot Vägval Vänster riskerar att smalna av partiet, både organisatoriskt och politiskt.
Påståendet i en artikel i EskilstunaKuriren den 25 okt, från någon eller några vänsterpartister, att Vänsterpartiet Sörmland skulle styras av en grupp maktfullkomliga individer gör mig upprörd. Det är en skymf och förolämpning mot inte bara distriktsstyrelsen utan även mot valberedningen och alla medlemmar som har varit med och nominerat och valt distriktsstyrelse.

Jag känner inte igen den bild av det inre klimatet inom Vänsterpartiet Sörmland som målas upp i artikeln. Jag har varit medlem i Vänsterpartiet sedan 1980. Är sedan tre år ledamot i Vänsterpartiet Sörmlands valberedning. Jag tillhör den minoritet i partiet som förlorade på partikongressen i februari 2004: Vi ville ha ett partiprogram som utgick från Johan Lönnroth förslag och ha med Johan Lönnroth i partistyrelsen.

Att jag är med i valberedningen betyder att jag under de senaste åren har haft kontakt med många medlemmar i hela partidistriktet. Jag vill påstå att jag har rätt bra inblick i partidistriktets inre liv. Trots att jag tillhör förlorarna från partikongressen har jag inte upplevt mig okamratligt behandlad eller känt mig utstött eller osynliggjord.

När jag läser artikeln blir jag inte direkt förvånad. Inte för att artikeln ger en rättvisande bild av det ”inre livet” i partidistriktet, utan därför att jag vet att det finns en handfull partimedlemmar som upplever sig som utfrusna etc. Den upplevelsen kan ingen ta ifrån dem, men sett från min horisont tror jag att det mest handlar om en oförmåga att ta politiska motgångar. Sen är det väl självklart att det i debatter och diskussioner från båda håll har förekommit en del hårda ord och att vi inte alltid lyckas hålla oss så sakliga som man skulle kunna önska. Det är något som har diskuterats i partidistriktet och som vi försöker bli bättre på. Och döma av stämningen på distriktsmedlemsmötet för ett par veckor sedan är vi på väg att lyckas med det. Där fördes en öppen och bra diskussion utan några personangrepp. Inläggen på mötet visade att det finns en stor politisk spännvidd inom partiet, men det finns också en stor anslutning till uppfattningen att partiet ska vara ett brett vänsterparti. Ett systemkritiskt parti för rättvisa, solidaritet och en utvidgad demokrati.

I linje med att Vänsterpartiet ska vara ett brett parti vore det önskvärt att partiet i stort blev bättre på att i olika valda församlingar i större utsträckning välja in medlemmar också från minoriteten inom partiet. Allt för att få stor bredd i diskussionerna och för att alla partimedlemmar ska känna sig hemma och företrädda, samt för att komma ifrån kritiken att vårt parti alltjämt skulle styras enligt principen om demokratisk centralism. Om de i partistyrelsen som vill tränga ut partimedlemmar som är med i Vägval Vänster får igenom sin vilja är jag säker på att partiet kommer att smalna av och snart vara tillbaka på en 4 % nivå och förlora allt reellt inflytande på politiken i Sverige. Jag anser att partiet istället ska ha så mycket politiskt självförtroende att man välkomnar en bred vänsterdebatt istället för att misskreditera de kamrater som vill föra en sådan.

Lasse Pettersson
Entry filed under: Vänsterns Vägval.

Vad är problemet? Ohlys kvarnsten blir partiets

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,500 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

