Tror inte på tesen om partiets ledande roll

november 2, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

För mig är det fullständigt obegripligt att ledande personer i Vänsterpartiet har åsikter om vilka föreningar jag är medlem i. Lika obegripligt är att det finns åsikter om att det förs debatt i dessa organisationer. Ska jag fråga Ohly och Kronberg vad jag får tycka eller säga utanför vänsterpartiets interna möten?
Jag tror inte på tesen om partiets ledande roll vare sig i den ena eller andra tappningen. Det gäller vare sig det handlar om åsikter eller organisationstillhörighet, skriver Dan Gahnström, ordförande Vänsterpartiet Bohuslän och styrelseledamot i Vägval Vänster, i en replik till v-Mölndals ordförande, Jan Kronberg. Artikeln har tidigare publicerats i Göteborgs-Posten
Jan Kronberg, ordförande för v i Mölndal, skriver i GP att det inte förs politisk debatt i Vänsterpartiet Bohusläns regi. Vidare ger han bilden av mig som mer aktiv i Vägval Vänster än i Vänsterpartiet.
Låt mig först slå fast att jag är lika mycket medlem i Vänsterpartiet som Jan Kronberg är. Men när det påstås att det ej förs politisk debatt i v-Bohusläns regi blir jag fundersam. Och jag tror inte att Kronberg får medhåll av dem som under flera år deltagit i distriktets arbete. För övrigt kan sägas att vi aldrig nekat någon att göra inlägg på v-Bohusläns hemsida – från vare sig Jan Kronberg eller någon annan.

Kronberg ger Lars Ohly rätt när Ohly kritiserar att det förs debatt utanför partiet. Men Jan Kronbergs artikel i GP är väl inget uttryck för att föra debatten inom partiet. Dessutom är ju artikeln mer v-internt präglad än det mesta jag sett.

Men jag har inget emot att debatten förs utanför vänsterpartiet. Det är bra och politiskt riktigt då många fler än vänsterpartiets medlemmar har intresse av tillståndet i partiet.

Jag tillhör Vägval Vänsters styrelse och är stolt och glad för det. Vägval Vänster är en partipolitiskt obunden organisation som rymmer alla möjliga vänstersinnade människor. Vi har förvisso ingen åsiktsregistrering men jag tror mig ändå veta att en stor del av föreningens medlemmar är partipolitisk oorganiserade eller tillhör andra partier än vänsterpartiet.

För mig är det fullständigt obegripligt att ledande personer i Vänsterpartiet har åsikter om vilka föreningar jag är medlem i. Lika obegripligt är att det finns åsikter om att det förs debatt i dessa organisationer. Ska jag fråga Ohly och Kronberg vad jag får tycka eller säga utanför vänsterpartiets interna möten?

Jag tror inte på tesen om partiets ledande roll vare sig i den ena eller andra tappningen. Det gäller vare sig det handlar om åsikter eller organisationstillhörighet.

Däremot är jag övertygad om att den nuvarande debatten om vänsterns framtid är helt nödvändig. Inte i första hand för vänsterpartiet som organisation. Politiska partier som sådana är ju rimligen inga självändamål. Däremot handlar det om vänsterns roll i samhällsarbetet. Den debatten ska självklart föras i en långt bredare krets än av organiserade vänsterpartister. Har vi inte förstått det, ja då är jag rädd, att vi har mycket kvar att lära av vänsterpartiets historiska misstag.

Dan Gahnström
Entry filed under: Vänsterns Vägval.

Feminismen är en bofink Kan inte hitta avgörande skillnader mellan vad Ohly säger och jag själv tycker

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,238 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

