Kan inte hitta avgörande skillnader mellan vad Ohly säger och jag själv tycker

november 2, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Jag är inte kommunist. Därför kallar jag mig inte kommunist.
Trots detta anser jag att det inte finns några hinder för att inte partiledaren Lars Ohly och jag kan vara medlemmar i samma parti. I det som Lars Ohly sagt efter programmet ”Uppdrag granskning” kan jag inte hitta avgörande skillnader mellan vad han säger och vad jag själv tycker, skriver Jan Kronberg, ordförande Vänsterpartiet Mölndal. I artikeln, som tidigare varit publicerad i Göteborgs-Posten, är Kronberg kritisk till bl.a. V-Bohusläns ordförande, Dan Gahnström
Andra i partiet verkar ha en annan uppfattning och har fått mycket uppmärksamhet. De flesta av dessa är medlemmar i föreningen Vägval vänster.

På kongressen i februari var jag en av dem som i talarstolen pläderade för Johan Lönnroths alternativa förslag till partiprogram. Detta röstades dock ner av kongressdelegaterna. Jag accepterar kongressens demokratiska beslut. Däremot blir jag betänksam när jag ser hur några i partiet vägrar göra detsamma och talar om lågt i tak och om ett odemokratiskt parti utan intern debatt.

Från Göteborg och andra ställen kommer nu flera avhopp. Alla med samma argument. Låg takhöjd och avsaknad av intern debatt. De talar om att det varit utrensningar i Göteborg. Alla med stort utrymme i media. Nu senast Ann-Christine Andersson, erkänt duktig miljöpolitiker i Göteborg. Jag har svårt att få ihop bilden av någon som inte blir lyssnad på. Andersson säger i GP att hon vid årsskiftet kommer att hoppa av partiet och lämna sitt uppdrag som ordförande i Göteborgs miljönämnd och ytterligare ett tungt uppdrag som ordförande för Östersjöländernas miljösamarbete. För mig verkar det som om hon har fått tunga uppdrag. Inte att hon blivit utrensad.

Rune Hjälm, tidigare kommunalråd med ansvar för vuxenutbildning och sysselsättning i Göteborg fick inte förnyat förtroende av medlemmarna efter valet 2002. I det fallet finns en politisk logik. När vuxenutbildningen i Göteborg lades ut på entreprenad slogs i stort sett hela den kommunala delen av vuxenutbildningen ut. Något som kostat kommunen pengar och lärare jobbet.
Trots att alla partier i Göteborg var involverade i misslyckandet kring vuxenutbildningen fick vänsterpartiet bära ett stort ansvar. Rune Hjälm var ytterst politiskt ansvarig i kommunstyrelsen och fick därför av vårt parti plikta för detta misslyckande. Jag finner detta rimligt.

I GP den 23/10 skriver Ann-Christine Andersson ”I Bohuslän har förnyarna till exempel en majoritet och där finns en mera öppen och spännande vänsterdebatt om framtida frågor”. Det är mitt eget partidistrikt och jag känner inte till några spännande seminarier i distriktets regi. Det senaste spännande seminariet som jag deltagit i var i Göteborg och Ann-Christine var själv där och, som jag minns det, en av dem som ledde seminariet. I Bohusdistriktets regi förs det inte någon diskussion. Däremot är både ordföranden och ombudsmannen mycket aktiva i Vägval vänster. Denna förening har en utvecklad hemsida där försök görs att föra politisk debatt. Vägval vänsters hemsida står i skarp kontrast till distriktets egen som varken innehåller någon större mängd information och ingen som helst debatt.

Debatten och den politiska kunskapsutvecklingen får vi sköta själva utan något som helst bistånd av distriktet i Uddevalla. Vi i Mölndal ordnar med jämna mellanrum något som vi kallar ”Lärande knytkalas”. Till dessa knytkalas har både Johan Lönnroth och regionrådet Carina Åström varit inbjudna och blivit lyssnade på. Jag menar att Lars Ohly har rätt i att, som han skrev i GP den 19/10, ”Flera partimedlemmar väljer att föra debatt utanför partiet i stället för med oss andra i partiet. I övrigt har ingenting hänt med vår politik”.

Jag och andra medlemmar i Mölndal ifrågasätter också den interna demokratin inom Bohusdistriktet.
För en vecka sedan beslutade distriktsstyrelsen att kräva en extra kongress. Detta krav togs i praktiken av sex personer. Jag har kritiserat detta beslut då medlemmarna i Mölndal inte fick ha en åsikt i denna viktiga fråga innan beslutet fattades. Efteråt hävdar man att man har rätt att fatta sådana beslut. Ledande personer i Vägval vänster och i Bohusdistriktet har en helt annan uppfattning av intern demokrati än den jag själv har. Sedan valet 1998 har jag arbetat på heltid med politik i Mölndal. Vänsterpartiet har i kommunen flera viktiga ordförandeposter. Vi leder det politiska nämndarbetet inom all utbildning från förskola till vuxenutbildning. I kommunfullmäktige finns ingen stabil majoritet och det är inte alltid lätt att få absolut gehör för partiets egen politik. Vi upplever att vi respekteras för vårt politiska arbete även av dem som inte har vår politiska övertygelse.

Svensk nutidshistoria visar att det bara finns plats för ett parti till vänster om socialdemokratin. Andra bokstavskombinationer ger sig ut på ökenvandring eller går över till socialdemokraterna. Personligen kommer jag att undvika båda dessa fällor.

Jan Kronberg
Entry filed under: Vänsterns Vägval.

Tror inte på tesen om partiets ledande roll Befria kungafamiljen från tvångströjorna

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 7,590 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

