Facklig-politisk samverkan

november 1, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Tommy Hedenstedt, kommunalare och busschaffis i Stockholms län vill väcka debatten om det riktiga i den facklig-politiska samverkan mellan LO och Socialdemokraterna. Och efterlyser en facklig organisation som sätter lojaliteten till medlemmarna före partiet.
Någonting som ständigt stört mig sen jag började mitt yrkesverksamma liv och gick med i facket, är den facklig-politiska samverkan med Socialdemokraterna.
Att en del av min medlemsavgift ska finansiera ett politiskt parti som jag inte ens sympatiserar med. Där förbudsstyrelsens ordförande sitter med i Socialdemokratiska Verkställande Utskott(VU), där LO-basen sitter med i SAP:s partistyrelse.

Det som man kan undra är var lojaliteten är starkast, hos fackmedlemmarna eller partiet.
Vi såg det väl tydligast under Kommunals strejk förra året, där socialdemokratiska kommunalråd var arbetsgivare.
Vi är många inom Kommunal som inte tror att strejken sköttes på bästa sätt och att Kommunal mer eller mindre blev tvungna att avbryta strejken efter två veckor.

Den här känslan vi har går ju inte att bevisa, så jag ska inte fördjupa mig mer i det. Men att det dyker upp visar ju att detta samarbete inte är bra.

Jag talar Nu inte om fackklubbarna ute på arbetsplatserna, där råder inget tvivel om att de fackliga representanterna jobbar för sina medlemmar. Det ser jag varje dag på mitt jobb, så dessa ska ha all heder.

I augusti 1980 utbröt en strejk bland arbetarna på Leninvarvet i Gdansk, efter flera veckors kamp vek sig den kommunistiska regimen och Solidarnosc(Solidaritet) bildades. Det var den första fria fackföreningen i Östeuropa sedan andra världskriget.

En sådan kamporganisation vill jag ha som fackförening, ett LO som bara har en lojalitet, den till sina medlemmar. LO ska självklart vara politisk men inte partipolitisk bunden till något parti.

Därför måste banden mellan LO och Socialdemokraterna brytas.

Tommy Hedenstedt
Busschaffis i Stockholms län

Entry filed under: Arbetsplatskamp.

Varför tycker de som dom gör? Nykommunism- en väg framåt?

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,054 hits
november 2004
M T O T F L S
« Okt   Dec »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

