Från en nybliven medlem!

oktober 16, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Tommy Hedenstedt är busschaffis i Stockholm och nybliven medlem i Vägval Vänster. Här ger han sin personliga politiska programförklaring.
Ja, så var jag då med i Vägval Vänster(VVV).

Har varit inne på hemsidan vid ett flertal tillfällen efter sommaren och tyckt att detta ser verkligt bra ut.
Jag har ju problem med min politiska hemvist.
Ja, jag har alltid haft, sen jag gick med i SSU i mitten på 70-talet och har fortfarande mitt hjärta till vänster, men jag har inte tyckt så bra om någon av partierna på vänsterkanten.
Socialdemokraterna för ju en rent borgerlig politik och Vänsterpartiet har jag inte kunnat rösta på pga sitt förflutna som kommunistparti. Har aldrig trott på urstädningen av kommunismen.
När jag då läser på VVV känns det bra, att det ska vara en bred debatt om alla frågorna, att allt inte är förutbestämt. Man vill ju vara med och påverka.

Så, vad tycker jag då är viktigt:

*Ja, jag som tillhör LO-kollektivet har alltid stört mej på att LO ska vara så lierade med Socialdemokraterna. Jag vill ju att LO:s lojalitet ska vara 100% på sina medlemmar, inte till partiet. Så jag vill att LO blir en partipolitisk obunden fackförening.
*Jag är en stark Europa-vän och jag vill att Sverige ska vara med i EU och använda EU som plattfom för att göra Europa bättre. Det kan man bara som medlem. Sen ska vi göra EU mer löntagarvänligt och grönare.
*Jämlikhet mellan män och kvinnor är ju en självklarhet. Lika lön för lika arbete.
*Bryta de ekonomiska bojor som människor känner idag. Stressen att få pengarna att räcka, att inte känna makten över sitt liv, bli utsliten i det höga tempot som råder idag, ovissheten inom den offentliga sektorn med pågående upphandlingar och rationaliseringar gör att löntagnarna känner sig som en handelsvara. Detta måste stoppas.
*Alltid utgå från miljön. Vi måste tänka mer ekologiskt.
* Alltid slå vakt om demokratin. Och det här är för mej en av de allra viktigaste frågorna.

Vi måste alltid bekämpa nazismen och fascismen, men vi måste också bekämpa den nyrenessans som kommunismen har idag.
Det är ju otänkbart att bära hakkors och nazistsymboler idag utan att dra till sig kritik, men att bära tröjor med hammaren och skäran, CCCP eller det östtyska partienblemet, det höjer ingen på ögonbrynet för.
Utbredningen av medlemmar i Vänsterpartiet som säger sig vara kommunister är mångt fler än jag trodde. Det verkar som om att fler tillkännager det efter att Lars Ohly blev partiledare. Antingen är det bara en svans av männskor som säger sig vara kommunister för att kunna göra karriär, eller så finns kommunismen i så stor utbredning inom Vänsterpartiet och då är det allvarligt.
Vi måste nu bryta tystnaden om kommunismen och visa att demokrati och kommunism inte går ihop.
Har hört företrädare för Ung Vänster tala om vår demokrati, lite föraktfullt, som en borgerlig demokrati.
Detta är allvarligt.
Jag skulle vilja att det utmärkta arbetet som görs om nazismens offer också ska göras om kommunismens offer. Jag vet inte om det blir någon ny Förintelsekonferens, men om det blir det borde kommunismens offer också lyftas fram.
Annars borde det rymmas i Forum för levande historia.
Till sist vill jag också påminna om att det nu, idag, också pågår brott mot människor i kommunismens namn. På Kuba, Kina och Nordkorea.

Tommy Hedenstedt

Entry filed under: Vägval Vänster.

Min tid i partiet går mot vägs ände! Uttalande

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,062 hits
oktober 2004
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

