En klassresenärs funderingar

juni 3, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

När jag läst ett år på socialhögskolan förstod jag att jag läste på universitetet. Det var ganska omtumlande. Ungefär samtidigt började jag vara allt mer aktiv i KU (Kommunistisk Ungdom). Detta var 1983 och jag var 25 år.
Långt senare, läste jag en notis i en fackföreningstidning om Mats Trondmans avhandling Bilden av en klassresa. Jag hade inte funderat mycket över var jag befann mig klassmässigt och vad det innebar. Trots att det var i Umeå som jag läste och var aktiv i KU, där studerade man minsann grundcirkeln i Marxism noga. Inget flum, inga indiska kläder eller vegeterianer. Klassfrågan var viktig och det finaste var att vara arbetare.

När jag läser om klassresenärer och av klassresenärer är det alltid med inslag av det självupplevda. Det är OK, det blir levande, realistiskt och nära. Men ändå… Andra ämnen kan man ju närma sig utan egen inblandning. När jag träffar andra klassresenärer, och det är ju ofta jag gör det, socialt arbete tycks vara en stor uppgift för oss. Då är det mycket aha-tankar, det är mycket som är lika i upplevelser.

Jag läste så småningom Trondmans avhandling och det var en igenkännande upplevelse, mycket på det känslomässiga planet. Kring kärleksrelationer och om känslan av att inte passa in i sammanhang. Om sorgen över att behöva lämna en klass och rotlösheten, av att inte passa in varken här eller där längre. Denna avhandling har fått tryckas upp i nya upplagor, vilket är ovanligt för en doktorsavhandling. Det säger något om intresset. Jag läser gärna böcker som handlar om klassresor, nu i julas fick jag Annelie Jordahls Klass – är du fin nog? Av en god vän, den var bra. Där fanns tips på mer att läsa, Underdog av Torbjörn Flykt och Alexandra Pascalidous Bortom mammas gata, den senaste ligger ännu i bokhögen hos mig. Jag läste Jordahls bok i samband med att jag arbetade för Socialhögskolan. I den akademiska världen blir klassfrågan mycket påtaglig. Speciellt hur ämnets status inte får befläckas och hur personer slår sig fram och vilkas åsikter som blir synliggjorda. För mej var det mycket intressanta kopplingar.

Det förvånar mig att inte klassfrågan i formen av klassresor analyseras politiskt i större utsträckning. För mig har klassbegreppet blivit användbart och tydligt på ett annat plan än det traditionella. För att utöva politik här och nu är det en av pusselbitarna i min strävan. Det är personligt för mig men samtidigt tror jag inte det gäller mig som person utan är ganska allmänt. Som aktiv i politiken är man ofta rätt ensam när det faktiskt gäller och då är det användbart att ha redskap för analyser.

En annan sak som jag upptäckte för många år sen och i mitt engagemang i KU var att det finns andra vägar till insikt än genom formell utbildning. Eftersom jag inte kommer från en studievan miljö var detta också en aha-upplevelse. Detta gör klassfrågan och klassresan inte mindre komplicerad. Hur ska vi hitta en trovärdig väg till ett klasslöst samhälle utan analys? Är det inte naivt att tro att arbetarklass ska bli normen? Finns det inte risk för nya klasser om man inte är observant? Jag känner en rädsla för ett sovjetvälde när jag tänker på nya klasser. För mig blir det fel att se klassfrågan som en ekonomisk maktfråga. Klassfrågan innehåller betydligt fler aspekter och det är där jag saknar den politiska analysen. För mej handlar det mycket om att ta tillvara på värden i livet, att leva mera fullt ut och inte låta klasstillhörigheten bli en begränsning.

Politiskt är det oroande med lägre andel klassresenärer i utbildningsväsendet, det skapar ett vi och dom samhälle. De som organiserar och planerar har inte upplevt den värld de planerar för.

Eva Hansen, Helsingborg
Entry filed under: Vänsterns Vägval.

Varför händer det så lite – När vi vet så mycket? Förenkla inte, gå vidare i analysen och trampa på ömtåliga tår

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,054 hits
juni 2004
M T O T F L S
« Maj   Jul »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

