Lämna tillbaka makten till folket!

maj 25, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Kan den sociala ekonomin vara en kraft i folkets kamp för att stärka demokratin och återerövra makten över samhället. Eller är det inget annat än en tärande gökunge?
För ett par år sedan besökte jag en keramikfabrik i Imola, grannkommun till Bologna, Italien. Fabriken startades som ett kooperativ för mer än 100 år sedan av tio arbetslösa och fattiga. Den är fortfarande ett kooperativ med många delägare och nu ett världsledande sådant med de bästa av konstnärer knutna till sig . Produkterna är vackra så man kan gråta!

I mars i år var jag på studiebesök i Helsingborg för att titta på deras arbete med ”social ekonomi”. Där finns kooperativet Framtid, som sysselsätter ca 15 personer, varav ca tio är rehab-platser, betalda av försäkringskassan eller arbetsförmedling. Framtid är en jättelik station för prylar som folk vill bli av med. Här lagas, målas, renoveras och säljs på populär loppmarknad. 40% av inkomsterna kommer från loppisen. Nyligen köpte man en bondgård, där fem hemlösa ska få bostad och arbete med att sköta hästar och höns.

Begreppet social ekonomi
Från vänster till höger finns en utbredd misstro mot ”social ekonomi”.
– Luddigt och flum, sägs det.
Högern anser att allt sköts bäst privat och från vänster möter man tron att social ekonomi är lika med gammaldags välgörenhet. Förespråkare för social ekonomi – som jag själv – ser den som ett redskap som kan möjliggöra individers frigörelse till kollektiv nytta. Det finns en officiell svensk definition av begreppet social ekonomi:
”Med social ekonomi avses organiserade verksamheter som primärt har samhälleliga ändamål, bygger på demokratiska värderingar och är organisatoriskt fristående från den offentliga sektorn. Dessa sociala och ekonomiska verksamheter bedrivs huvudsakligen i föreningar, kooperativ, stiftelser och liknande sammanslutningar. Verksamheter inom den sociala ekonomin har allmännytta, inte vinstintresse, som främsta drivkraft”
Lite långt men inte särskilt konstigt och – anser jag – klart i linje med (frihetlig) socialism!

Lämna tillbaka makten till folket!
Sverige lämnade en fruktansvärd fattigdom med hjälp av den kooperativa rörelsen, HSB, KF, Folkets Hus och senare bondekooperationen. Bostäder, mat, samlingslokaler för demokratin…
Människor gick samman och löste problem efter problem. Idag spelar dessa gamla rörelser mindre roll som rörelse. Istället har vi många tusen utvecklingsgrupper (sockenråd etc) som framför allt på landsbygden tar tag i sina bygders förutsättningar till fortsatt liv. Föräldrar går ihop och driver annars nerlagda skolor, butiker återuppstår sedan Konsum lagt ner. I Sverige har vi en mycket stark offentligt finansierad sektor, massor av politikstyrd verksamhet, som de flesta av oss älskar och gärna betalar skatt till. Den har vuxit och organiserar så gott som all utbildning, skola, omsorg och mycket, mycket annat. Många är beredda att betala ännu mer i skatt för att det ska bli något lite bättre på hemmet för gamla mamma.
Frågan är: Har vi överlåtit för mycket av makten till politiken?
Hädisk fråga för en vänsterpartist men den måste någon gång ställas. Att rösta vart fjärde år, betala skatt och sedan ställa krav på ”politikerna” att hela våra liv blir lugna och trygga…
Det finns tillfällen när jag tycker folk – arbetare som företagare – har lagt sig till med en övertro på ”politikerna” som allt-i-allo-fixare.

Avantgarde eller gökunge?
Vilken roll kan den sociala ekonomin spela och vilken ställning har den i relation till offentlig sektor respektive privat?
1. Är den avantgarde – står den på barrikader och bryter nya vägar?
2. Är den komplement till det offentliga? Något lite i marginalen som kan ge guldkant på tillvaron för t ex sjuka?
3. Är den ett alternativ? Ska människor kunna välja omsorg inom social ekonomi, när man inte är nöjd med den privata eller offentliga?
4. Är den ersättning? Kan social ekonomi minska behovet av offentlig/privat omsorg, vård eller utbildning?
– Ja! svarar jag på alla fyra frågorna.
Den sociala ekonomin kan ha alla dessa funktioner. För mig är det naturligt och önskvärt att offentlig sektor har huvudansvaret för väldigt mycket i tillvaron, men den är inte ofelbar och kan inte lösa allt. Det handlar om balansgång och vad som är rationellt, relevant, optimalt varierar regionalt i Europa såväl som historiskt. Italien t ex har mycket stor sektor sociala arbetskooperativ, där många funktionshindrade har arbete. Den sociala ekonomin är mångfacetterad och blir ytterst vad människor vill med den. Det handlar om praktisk solidaritet, kollektiv nytta, individers frigörelse – i strukturer som byggs av människor som vill ta utvecklingen i egna händer, som har en idé, som vill förändra världen eller sin bygd, som har drömmar, som inte drivs av penga- och vinstbegär.

Makten över sitt liv
Alltför många i Sverige idag lever i utanförskap, beroende av myndigheters eventuella bidragsvälvilja. De verktyg som hittills använts för att lösa arbetslöshet, segregation och andra sociala missförhållanden har inte varit tillräckliga. I den situationen måste vi hitta nya redskap och jag tror den sociala ekonomin kan vara ett förlösande sådant. Men då måste vi förbättra lagstiftningen kring kooperation och framför allt sluta se på social ekonomi som ett hot och börja se den som en möjlighet.

Carin Högstedt (v) Växjö, kommunalråd

Annonser

Entry filed under: Veckans krönika.

Tydlig EU-kritik behövs i Europa Var tog energiomställningen vägen?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Blog Stats

  • 7,590 hits
maj 2004
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

%d bloggare gillar detta: