Tydlig EU-kritik behövs i Europa

maj 21, 2004 at 12:01 f m Lämna en kommentar

Jonas Ek inlägg om vänstern i Europa väcker redan debatt. I en första reaktion ger Staffan Norberg sin syn på behovet av en EU-kritisk vänster.
I ett inlägg där Jonas Ek kritiserar att vänsterpartiet ställer sig utanför ett europeiskt vänsterparti menar han ändå att debatt, dialog och diskussion är själva förutsättningen för demokrati. Det sista kan man verkligen hålla med om. Därför fyller Vägval vänster en viktig roll. Den debatt mellan Jonas Sjöstedt(s) och Anneli Hulthén (s) som Vägval Vänster arrangerade i Göteborg Söndag 17/5 var i det avseendet väldigt klargörande där två olika synsätt och förhållningssätt till EU bröts mot varandra på ett för mig, som åhörare, begripligt sätt utan att vi därför gick därifrån i vredesmod eller inte kunde umgås

EU:s fundament har för mig aldrig stått för något demokratiskt, jämlikt eller i övrigt tilltalande alternativ i sin iver att centralisera och samla makt. Den åsikten hyser jag, fullt medveten om att något jämförbar organisation inte finns i Europa. 1994 röstade jag mot medlemskapet och skulle göra så igen om det vore 1994. Men svenska folket röstade- om än med knapp majoritet- för.

Ett utträde kräver på motsvarande sätt en folkomröstning som i dagsläget känns avlägsen. Däremot vill jag se fler kunniga EU-kritiker i parlamentet som granskar, demokratiserar och förändrar. Dessa finner jag oftast bland dem som röstade mot EU-medlemskapet- men det finns naturligtvis många andra. Det viktiga är att de jag röstar på står för en konstruktiv och pragmatisk kritik och tar sig makt att faktiskt påverka istället för att bära plakat. Det är också viktigt att EU-frågan och dess fundament regelbundet ställs under luppen i demokratiska val. Så skedde i EMU-frågan och så borde också ske med förslaget till konstitution, liksom militariseringen, nyliberalismen och andra riktningar som leder bort från alla former av folklighet.

Jag hävdar inte att vänstern i Europa alltid driver frågor på det sätt jag skulle önska. När jag ändå tittar på konkreta resultat, vikten av att följa upp EMU-valet, den alltid närvarande militariseringen och olika skyddsmurar mot fattiga kusiner, så blir det viktigt att rösta. Och tillsammans med mitt krav på omröstning om den nya grundlagen så blir valet av röstsedlar för mig ganska begränsat.

Svenska folkets majoritet sa ja till medlemskap i EU- det hindrade inte vänsterpartiet att stå för sin kritik efter valet och organisera motstånd och kritik. På samma sätt fattades majoritetsbeslut på vänsterpartiets kongress som jag inte delar. Jag tillämpar där samma princip och tar mig den demokratiska rätten att kritisera en del beslut och felaktiga förhållningssätt till verkligheten. Hade partiet fortfarande tillämpat den i den kommunistiska rörelsen fundamentala ”demokratiska centralismen” hade jag naturligtvis kunnat se denna kritik som fraktionsverksamhet och klassfiendskap- men partiets kongress 1987 avskaffade denna programmatiska rest från det gamla. Hade beslutet även genomsyrat tänkandet hos ett antal aktiva vänstermänniskor 2004 så hade vägval vänster ekonomisk förening sannolikt inte funnits. Nu verkar behovet tyvärr vara större än jag kunde föreställa mig.

Staffan Norberg
EU-kritiker och medlem i Vägval Vänster

Entry filed under: Vänstern och EU.

Vänstern i Europa Lämna tillbaka makten till folket!

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Top Clicks

  • Inget

Blog Stats

  • 7,228 hits
maj 2004
M T O T F L S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

